W NetSprint.pl powiało nowym spojrzeniem na wyszukiwanie danych. Twórcy naszej rodzimej namiastki Google wyszli z założenia, że osoby korzystające z tego typu serwisów potrzebują szybko i sprawnie znaleźć odpowiedź na konkretne pytanie. W przypadku klasycznej wyszukiwarki po zadaniu pytania dostajemy w odpowiedzi listę stron, które dotyczą ? bądź nie ? poszukiwanej frazy. Użytkownik musi kliknąć w odpowiedni adres, zaczekać na wczytanie strony i sprawdzić czy zawiera odpowiedź na jego pytanie. Jak widać cały proces jest dość rozbudowany i często wybrana strona nie dotyczy poszukiwanego tematu. Dlatego firma postanowiła w wynikach wyszukiwania prezentować własne odpowiedzi na zadawane pytania. W materiale prasowym czytamy, że dane pobierane są z baz kilkudziesięciu największych polskich serwisów informacyjnych.
NetSprint.pl jako pierwsza w Polsce wdrożyła nową funkcjonalność swojej wyszukiwarki ? na szczycie wyników wyszukiwania WWW prezentowane są najświeższe wiadomości na poszukiwany temat. Teraz już w 15 minut po opublikowaniu danego newsa przez jeden z ponad 100 najbardziej opiniotwórczych serwisów w polskim Internecie użytkownik poszukujący informacji na ten konkretny temat może znaleźć odnośnik do tej informacji na szczycie wyników wyszukiwania w NetSprint.pl.
Nie da się ukryć, że rozwiązanie jest bardzo ciekawe i faktycznie może się przydać. Jednak u mnie pewne wątpliwości budzi sposób dobierania danych do prezentacji, o którym czytamy we wspomnianych materiałach prasowych.
Baza zapytań, po wpisaniu których wyświetlają się odnośniki tworzona jest na podstawie algorytmów opracowanych przez programistów NetSprinta. Umożliwiają one prezentacje aktualności tylko w przypadku, gdy dany temat cieszy się relatywnie dużą popularnością w mediach. Dzięki temu Użytkownicy NetSprinta mogą przy okazji poszukiwań z łatwością zapoznać się z najnowszymi publikacjami na temat np.: polityków, sportowców, aktorów, ale też np. klubów sportowych czy partii politycznych.
W efekcie czego NetSprint.pl zarzuci nas danymi o ważnych wydarzeniach ale w tematach mniej popularnych nie będzie się już niczym różnić od typowego serwisu wyszukującego. Może to i dobrze ale w moim przypadku akurat mało przydatne. Często szukam informacji mało popularnych lub po prostu starych i zależy mi na czasie.
Warto zauważyć, że NetSprint na przeciągu ostatnich miesięcy wprowadza wiele nowości.
Spółka NetSprint.pl dynamicznie rozwija funkcjonalności swojej wyszukiwarki. Na jesieni poprzedniego roku wprowadzono nowy algorytm wyszukiwania Traffic Index, zwiększono liczbę przeszukiwanych dokumentów do 85 milionów, przebudowano układ graficzny serwisu. Rozpoczęto również prezentowanie danych teleadresowych firm w wynikach wyszukiwania, udostępniono możliwość przeszukiwania bazy 1 100 000 firm dostarczanej przez Panoramę Firm i uruchomiono pierwszą polską wyszukiwarkę aktualności wraz z usługą e-mailowego powiadamiania o wydarzeniach – NetSprint Donosiciel.
Niestety wszystkie te działania nie przekładają się na znaczący wzrost popularności wyszukiwarki w naszym kraju. Według statystyk zbieranych przez firmę Gemius, NetSprint zajmuje trzecie miejsce (ok. 8,6%) daleko po Google (ok. 80,8%) i Onet (ok. 9,1%).
aldona d.
witam, mam od Panstwa ksiazke o pozycjonowaniu z 2011 roku czy jest ona jeszcze aktualna, jestem zielona, pozdrawiam Aldona D.
Bartosz Danowski
Osiem lat w temacie pozycjonowania to przepaść. Książka raczej nie będzie przydatna.